Blog

Persbericht “Finale van het derde MIC Brussels Boostcamp” 21 maart 2013

Posté le

Brussel, 21 maart – De laureaten van het derde Boostcamp van het Microsoft Innovation Center Brussels (MIC Brussels) werden bekendgemaakt tijdens de finale die vandaag voor de allereerste keer plaatsvond op het Salon Entreprendre Ondernemen 2013. De drie laureaten werden onderscheiden op grond van de maturiteit van het project, het businesspotentieel en de kwaliteit van hun presentatie. De drie winnaars zijn:

- Yoeri Roels en Jordan Vermeir voor hun project Yambla (een platform dat bedrijven de mogelijkheid biedt talent van generatie Y aan te trekken én te houden, door een heuse kweekgrond voor creativiteit te creëren en te stimuleren, met name door de muur te slopen tussen het management en de werknemers), dat werd bedacht met de Grote Prijs overhandigd door mevrouw de minister van Economie en Tewerkstelling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Céline Fremault.

De winnaars krijgen dankzij de prijs twee maanden lang onderdak bij Betagroup Coworking.

- Cathy Pill en Sarah Levin voor hun project Musetyle.com (een platform van modeartikelen dat de leegte opvult tussen de inspiratie en de aankoopbehoeften), dat de prijs van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft gekregen, overhandigd door Katrien Mondt, Algemeen Directrice, Innoviris.

- Gary Gaspar en Alex Gaspar voor hun project Weezbook (dat mensen in staat stelt de favoriete boeken te ontdekken van de mensen die hen inspireren), dat de Prijs van de Experten heeft gekregen, uitgereikt door Grégoire Dallemagne, CEO of EDF-Luminus and President of the MIC Brussels Board of Directors.

Sinds zijn lancering, achttien maanden geleden, kreeg het MIC Brussels reeds 2891 mensen over de vloer die actief zijn in netwerking of coaching. Het MIC Brussels zal tegen eind mei 325 certificaten hebben afgeleverd aan werkzoekenden. 61 start-ups kregen ondertussen een grondige coaching via het MIC Brussels Boostcamp, waarvan er 22 in Brussel reeds van start zijn gegaan met hun eigen bedrijf. We vermelden er eveneens bij dat er 102 banen konden worden gecreëerd dankzij het Boostcamp, de gratis sessies ter voorbereiding op de MIC-diploma’s en de coaching van stagiairs georganiseerd door Evoliris, Bruxelles Formation, Cefora en het MIC Brussels.

Het MIC Brussels ging begin 2013 eveneens van start met een IT-stageprogramma in samenwerking met BECI, dat een vijftiental studenten omvatte uit het derde jaar bachelor in de informatica aan de HEB ESI, het Institut Paul Lambin en de HELB. Deze stagiairs zijn twee dagen per week te gast in het MIC Brussels om hun project zo goed mogelijk te kunnen voorbereiden, maar ook om hen te helpen bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt.

Het MIC Brussels blijft verder werk maken van zijn samenwerking met Evoliris en staat in voor de coaching van nieuwe groepen stagiairs met Bruxelles Formation, Cefora en Evoliris via de IT Coaching Days en Job Days.

Het MIC Brussels kondigt eveneens de lancering aan van een stageprogramma Sociale Promotie voor laatstejaarsbachelors in de informatica in partnerschap met Evoliris en BECI dat in de komende maanden van start gaat. Deze studenten zullen tijdens hun stage worden gecoacht en ondersteund door een professionele coach van het MIC Brussels. Deze programma’s zullen dan uitmonden in de creatie van een vijftigtal jobs.

Dit Boostcamp is een heus trainingskamp voor toekomstige ondernemers en IT-projectdragers. Het biedt een intensief coaching- en begeleidingsprogramma voor start-ups en wil de start van deze jonge IT-projecten versnellen en optimaliseren. Dit programma is gespreid over een periode van 4 maanden en draait helemaal om coaching, peer to peer learning en networking. Het wordt gebracht door experts, veteranen uit de IT-industrie, en mikt op iedereen uit het Brussels Gewest met een bedrijfsproject. De kandidaten konden op deze manier werken aan hun pitch, businessmodel, marketingplan, verkoop en aan alle andere aspecten die komen kijken bij het beheer van een onderneming. Ze konden daarbij eveneens profiteren van een twaalftal gepersonaliseerde coachingsessies met experts uit het ondernemingswezen, de consultancy en de marketing. Dit derde Boostcamp van het MIC Brussels, dat liep van november 2012 tot maart 2013, heeft 21 start-ups begeleid op de meest uiteenlopende activiteitendomeinen zoals design, internet, e-commerce, industrie, logistiek, sociale netwerken, lokale projecten, burgerprojecten, media en communicatie enz.

De boostcampers die met het idee rondliepen om met een eigen bedrijf te beginnen, werden vier maanden lang begeleid door hun coaches en experts, met name Bruno Wattenbergh, CEO van ABE-BAO-BEA en voorzitter van het directiecomité van het MIC Brussels, Ben Piquard, directeur van de start-upprogramma’s van Microsoft Belux en directeur van het directiecomité van het MIC Brussels en expert in de ontwikkeling van innoverende bedrijven en start-ups, en Léo Exter, stichter van WEStartup, dat gespecialiseerd is in marketing en advies aan ondernemers. Het Boostcamp-programma omvatte ook drie Experts Days, waarop start-ups in contact werden gebracht met de meest uiteenlopende experts en ze in de diepte konden discussiëren over en werken aan hun project.

Opdat ook andere Brusselse start-ups zouden kunnen profiteren van dit programma, is een nieuwe editie voorzien van het MIC Brussels Boostcamp. Dit zal volgende lente van start gaan.

Volgens de minister van Economie, CĂ©line Fremault “Dit programma komt volledig overeen met de wil van de regering om de IT-sector te ondersteunen die heel wat mogelijkheden op het gebied van innovatie en tewerkstelling biedt. De Brusselse regering draagt voor een bedrag van 250.000 euro per jaar bij aan het MIC Brussels. Dit publiek-privaat partnerschap is bijzonder interessant want het speciale zit hem hierin dat startups en KMO’s begeleid worden en tegelijkertijd ook werknemers en werkzoekenden opleiding kunnen volgen. Concreet werden er sinds zijn oprichting 18 maanden geleden, 22 startups en 102 jobs gecreĂ«erd. En tegen het einde van het 2e jaar activiteit zullen er 325 certificaten uitgereikt zijn.”

De MIC’s, die werden opgericht in de vorm van een publiek-private vereniging, zijn gewestelijke instrumenten voor de economische ontwikkeling en hebben tot doel om de oprichting van bedrijven in technologische sectoren te vergemakkelijken en de ontwikkeling van deze starters op te volgen. Vandaag zijn er wereldwijd 110 MIC’s actief, waarvan 30 in Europa. In België bestaat er sinds maart 2009 een MIC in Bergen en werden er 2 nieuwe MIC’s opgericht in Vlaanderen, in Gent en in Kortrijk. Het MIC Brussels ging 18 maanden geleden van start, in september 2011. Elke maand stelt het MIC Brussels activiteiten voor rond coaching van ondernemers en organiseert het netwerkingevenementen zoals de MIC Thursdays en hands-onsessies voor ontwikkelaars over de Windows Phone, HTML5 en Cloud Computing (Windows Azure). Het MIC Brussels organiseert ook regelmatig stageprogramma’s.

Het Memorandum of Understanding dat in maart jongstleden werd ondertekend door de Betagroup, ABE-BAO, WeStartup en het MIC Brussels maakt het mogelijk om start-ups in het hele Brussels Gewest op een meer gestructureerde manier op te volgen. De gediplomeerde Boostcamp-start-ups kunnen zo profiteren van een gratis week Coworking bij de BetaGroup en van opvolging door het BAO en het Netwerk Ondernemen Brussel.

Het Startup Weekend Brussels vindt plaats op 24, 25 en 26 mei 2013 in partnerschap met BAO, MIC Brussels, BetaGroup, Solvay Entrepreneurs en Microsoft. Dit initiatief heeft tot doel om het oprichten van bedrijven in Brussel te stimuleren. Het Startup Weekend Brussels vindt plaats in het prestigieuze kader van Solvay Entrepreneurs in Brussel.


Ajoutez cet article Ă  vos favoris.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>